Ugrás a tartalomra

2024-04-03 19:00 Nagyterem

Lear

Szegedi Kortárs Balett

2024-04-05 10:00 Kamaraterem

Ringató foglalkozás – Vedd ölbe, ringasd, énekelj!

Gáll Viktória Emese

2024-04-05 10:45 Kamaraterem

Ringató foglalkozás – Vedd ölbe, ringasd, énekelj!

Gáll Viktória Emese

Shakespeare-i tragédia új nézőpontból

Az  M Studio romeo@julia.com című előadása május 17-én a  10. Színházi Olimpia keretében látható, a Nemzeti Táncszínház Kistermében.

A 10. Színházi Olimpiai keretében a sepsiszentgyörgyi M Studio is színpadra lép Frenák Pál koreográfiájával, mely egy egészen újszerű értelmezésben közelíti meg a klasszikus shakespeare-i tragédiát. Az előadás a 2022-es FLOW4 Nemzetközi Mozgásszínházi Fesztivál nyitóelőadása volt. A határon túli együttes romeo@julia.com című előadását május 17-én a Nemzeti Táncszínház Kistermében lehet megtekinteni. A darabról Márton Imola, az együttes művészeti vezetője mesélt.  

Az M Studióra jellemzőek a kísérletező, műfaji határokat és társadalmi kérdéseket bátran feszegető előadások. Miért esett a választásuk a romeo@julia.com-ra? 

Shakespeare klasszikusa már másodszor szerepel az M Studio repertoárján. Először 2008-ban, Uray Péter koreográfiájában mutatta be a társulat a Romeo&Julia című előadást, majd tizennégy év múlva újra erre a darabra esett a választás. Ennek oka elsősorban a darab sokrétűsége és a Shakespeare által körüljárt problémák, kérdések örökérvényűsége. Amikor Frenák Pállal elkezdtünk gondolkodni az új előadáson, a választás azért esett a Rómeó és Júliára, mert a darab és azon belül a két főszereplő viszonya hangsúlyosan magában hordozza az embernek a társadalomtól, az egymástól és az önmagunktól való elidegenedés problémáját, amely most talán aktuálisabb, mint valaha.

Az M Studio Erdély egyetlen hivatásos mozgásszínházaként a műfaj meghonosítására és megszerettetésére vállalkozott. Egy már meglévő koncepció esetében mennyire volt lehetőségük önmagukra formálni a darabot?

Frenák Pál munkamódszerének egyik sajátossága, hogy nem erőltet rá egy meglévő, kész nyelvezetet és koreográfiát az előadókra, hanem a saját színpadi nyelvezetét találkoztatja az előadók adottságaival, személyiségével. Így az előadásaiban képes egy olyan organikus nyelvezetet kialakítani, amely magában hordozza a sajátos Frenák-jegyeket, és ugyanakkor az előadókból is építkezik. Úgy gondolom, hogy egy előadó csak akkor tudja megtalálni és a nézők előtt is életre hívni egy probléma igazságát, hogyha az nem idegen tőle. Frenák minden előadásában hangsúlyosan törekszik arra, hogy az ő alkotói világa szervesüljön az előadókéval, és így természetes módon tud megszületni a rendezői-koreográfiai koncepció és a színészek találkozási pontja.

A Kossuth-díjas Frenák Pál nevéhez fűződik az előadás koncepciója, aki a klasszikus tragédiát kortárs néző pontból értelmezi újra. Megőrzi-e az előadás az eredeti történet vázát, vagy a klasszikus szerelmi történet helyét más veszi át? 

Az előadás nem ragaszkodik az eredeti történethez: itt a társadalmi ellentétek helyét a szereplők belső vívódásai és az önmaguk által létrehozott illúziókba való bebörtönzés veszi át. Frenák az egyénre fekteti a hangsúlyt, és azokra a problémákra, amelyek meghatározzák a ma fiataljait és azok boldogságkeresését.

T.D. 

 

KIM NKA Millenaris Eisberg