2021-10-26 19:00 Nemzeti Táncszínház Nagyterem

A Szél kapuja

Artus - Goda Gábor Társulata

2021-10-27 19:00 MÜPA - Fesztivál Színház

Bemutató - SZRLM

Magyar Nemzeti Táncegyüttes

2021-10-28 19:00 Nemzeti Táncszínház Nagyterem

Spid_er

Frenák Pál Társulat

CREDO

CREDO

Hiszek egy Istenben

Szegedi Kortárs Balett

Nemzeti Táncszínház Nagyterem / 2021. október 21. 19:00

Műfajkortárs

Felvonások száma1

Időtartam70

Juronics Tamás gondolatai a Credo című táncjáték kapcsán

 

A darab jobb megértéséhez szeretnék pár mondatban segíteni azzal, hogy elmondom a szerkesztés logikáját, a szereplők kapcsolódásait.


Kiindulópont:
A mű középpontjában egy nagyon fontos probléma áll: a transzgenerációs traumák megélésének, megismerésének és feldolgozásának kérdése. Családunk tragédiái bennünk élnek, alakítják személyiségünket, meghatározzák a gyermekeinkkel való viszonyunkat. Az ezekkel való tudatos foglalkozás, ezek feloldása nagyban segítheti sorsunkra való saját befolyásunkat. A 20. század családtörténetei tele vannak titkokkal, ki nem beszélt drámákkal, fel nem oldott traumákkal. Az elhallgatás, a magunkba rejtés, az elfojtás volt az egyetlen ismert lehetőség a társadalmi konvencióktól, a közösségi megbélyegzéstől való félelem okán. A mostani generációk ugyanakkor máig cipelik az ezzel járó pszichés terheket, fel sem fogva, hogy tudatalatti reflexeik nem belőlük fakadnak, esetleges hibáikért, kapcsolati nehézségeikért nem csak ők a felelősek.

Egy alkotó művész számára ezek feloldásának legfőbb lehetősége, ha szembenéz múltjának árnyaival, és az így kimondott sérüléseket elfogadva alkotásának alanyává teszi őket. Egyfajta családállítás, mely segíthet szembenézni a múltban érezhető (ismert vagy feltáratlan) eseményekkel, traumákkal, ezáltal felismerve, hogy viselkedésünkben mennyi mintát követő motívum van, melyektől a felismerés által megszabadulhatunk talán, és a saját életünket élhetjük.


A mű szerkezete:
Négy idősíkon játszódik a darab, de egy térben, az idősíkokat ezáltal néha egyszerre megjelenítve a színpadon. Egy család négy generációja jelenik meg, mindegyik a maga fiatal korában, leginkább egy esemény kapcsán ábrázolva, ez pedig a FOGANTATÁS szent pillanata. A jelent a fiatal művészférfi képviseli, akinek megjelennek női felmenői egészen a dédanyjáig. A három fiatal nő traumatikus helyzeteit láthatjuk szakaszokban ábrázolva. A traumák formálják a következő generációk párkapcsolati és gyermekáldással összefüggő működését, ezért érdemes utólag is visszagondolni az egyéni történetek alakulásának miértjeire, az adott karakter viselkedésének okaira. A négy ember életszakaszának megismerése után egy zárótétel következik Arvo Part: Credo című csodálatos, megrendítő erejű művére. A fiatal férfi szembenézése a múlt szellemeivel, az ő létüknek elfogadása, a mélyebb szellemi léttel való együttélés csodájának átérzése, és az ezáltal való lelki felszabadulás megélése, mely egyben az alkotás kiindulópontja is számára. Mindeközben a fogantatás szentségének megtapasztalásával igaz hitének megszületése.


A tér és idő:
A tér a család sok generáción keresztül használt polgári otthona, melynek falai szimbolikusan magukon viselik a lelkekben esett sérülések fájó nyomait. A darabban levő időugrások arra késztetik a nézőt, hogy a mozaikok mentén összeálló történeteket megismerve, utólag értelmezze a szereplők cselekvéseinek indokait. A filmszerű jelenetekben néha egyszerre van jelen a különböző korok szereplői. 


A főszereplők generációs sorrendben:
1924 - Judit, a vallásos fiatal cselédlány, aki alárendelt szeretői viszonyba keveredik egy házas férfival. A megaláztatások, a lelki fájdalmai hite miatt drámai véghez vezetnek.
1944 - Mária, a család nélkül felnőtt lány, aki téves rajongása miatt erőszak áldozatává válik, ami determinálja későbbi társas kapcsolatait, születendő gyermekéhez való viszonyát.
1970 - Anna, szeretethiányos sorsa okán, mindent jóvátevő görcsös szándéka miatt neurotikus viselkedést mutat, mely időszakosan megakadályozza legfőbb vágyát, a gyermekáldást. Péter, fiatal művész, aki távoltartja magától a családi összetartozás minden formáját, családi múltjából adódó erőszakosságán nehezen uralkodik. Fájdalmas felismerések során megy keresztül, míg megtalálja önmagát.


Párkák, a görög mitológiából ismert sorsistennők, akik fonják és elvágják az ember életfonalát. Történetünkben e kettő pillanat, de leginkább a fogantatás áll a középpontban, ezért indokolt e szellemi lények ábrázolása.


„De jó lenne jónak lenni,
a nagy Istent megkeresni,
a lábához kuporodni,
és az Igét befogadni.”
(Juhász Magda)


Hinni, vagy nem hinni. Ez nem rajtunk áll. Nem mi választjuk Istent. Isten választ minket.


Arvo Pärt, a népszerű észt zeneszerző művészete elválaszthatatlan hitétől. „A vallás irányítja életünk minden folyamatát, még ha nem is tudunk róla. Az igaz, hogy a vallás rendkívül fontos szerepet játszik a zenémben, azt azonban nem tudnám elmagyarázni, hogy ez valójában hogyan működik.” A Credoót 1968. november 16-án mutatták be Tallinban. A mű Pärt karrierjének legfontosabb és legdrámaiabb kollázs darabja. Disszonancia és lárma uralja a schonbergi értelemben vett expresszionizmus jegyében. A hatás nem is maradt el, az esemény szenzációs volt, a nézők azonnal újabb előadást követeltek, ám nem sokkal később a Credót betiltották. Az alkotót a kultúrpolitika a Szovjetunió legveszedelmesebb komponistájává nyilvánította. 1980-ban hagyta el hazáját családjával együtt; először Bécsbe, majd Nyugat-Berlinbe költözött. Elsősorban egyházzenei műveket ír; 2005-ben Európai Egyházzene Díjjal értékelték munkásságát, 2014-ben Grammy-díjat kapott.


Előadják:
Judit, szolgáló: Liszkai Zsófia
Judit titkolt szeretője: Graziano Bongiovanni
A szerető felesége: Heim Boglárka
Mária, Judit lánya: Kiss Réka
Német katona: Czár Gergely
Mária későbbi férje: Kiss Róbert
Anna, Mária lánya: Marie Vilette
Anna férje: Vincze Lotár
Péter, Anna fia: Francesco Totaro
Péter szerelme: Diletta Ranuzzi
Párkák: Bocsi Petra, Nier Janka, Hudacsek Hanna

Zene: Arvo Pӓrt, Johann Sebastian Bach, Frédérich Chopin, Födő Sándor
Jelmez: Bianca Imelda Jeremias
Jelmez-asszisztens: Vági Holka
Díszlet: Tóth Kázmér
Díszletkivitelezés: Scabello
Fény: Stadler Ferenc
Balettigazgató: Pataki András
Koreográfia: Juronics Tamás

Partnerek:
Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata, Szegedi Nemzeti Színház, Emberi Erőforrások Minisztériuma, Nemzeti Kulturális Alap, MMA, Kortárs Balettért Alapítvány
Novotel Hotel – Szeged, CE Glass Company, Pick Szeged – Handball, Brotherhood, Noé Egészségközpont, Palánta Salátabár – Szeged, Busz Travel – Császár József, Hétkávézó, Ékszergödör, BMW
Rádió88, Marie Claire, Kultúra.hu, Délmagyarország

AJÁNLÓ

SISI

SISI

GG Tánc Eger

Agora I.

Agora I.

Gangaray Dance Company

Héttorony Fesztivál Gála

Héttorony Fesztivál Gála

Duna Művészegyüttes, Novák Péter és az Etnofon

Támogatók